Zamek Grodziec coraz popularniejszy wśród turystów!

prezes zamku grodziec Mariusz garbera na tle zamku

„[…] jesteśmy coraz popularniejsi w mediach społecznościowych. Pojawia się też coraz więcej reklam w okolicy Zamku Grodziec, co przekłada się faktycznie na wzrost zainteresowania zamkiem.”

– mówi Mariusz GARBERA.

Rozmowa z Kasztelanem Zamku Grodziec Mariuszem Garberą. O tym, co dzieje się w zamku, jakie są plany na przyszłość, jakie prace zostaną wykonane w najbliższym czasie, a także o tym, że Zamek Grodziec staje się coraz popularniejszym celem turystycznym!

Po pierwsze: gratuluję. Zamek Grodziec kwitnie – i dosłownie i w przenośni. Opowiedz, co dzieje się aktualnie w zakresie promocji oraz jakich zmian możemy spodziewać się w zamku.

Mariusz Garbera:  Przede wszystkim dziękuję za zaproszenie do rozmowy, bo zdecydowanie jest o czym opowiadać. Za nami bardzo intensywny czas, który poświęciliśmy na promowanie zamku. Byliśmy na dużych Międzynarodowych Targach Turystyki i Czasu Wolnego we Wrocławiu. Myślę, że wyróżniliśmy się tam w naprawdę ciekawy sposób. Były pokazy broni, pokazy rycerskie, były przemówienia ze sceny. Fantastyczny kontakt z turystami, jak i ludźmi z branży. Myślę, że ten czas, który poświęciliśmy na udział w MTT jest korzystny i już powoli zaczynamy zauważać, że przekłada się to na naszą rozpoznawalność oraz częstotliwość w wyborze nas – jako obiektu turystycznego.

To na zewnątrz, a co aktualnie dzieje się na wulkanie?

Za nami intensywna praca wokół zmian w ekspozycji. Pojawiła się bardzo ciekawa ekspozycja czasowa „Miedź jest kobietą”, która jest dostępna dla wszystkich turystów, wystawiona jest w Sali Książęcej naszego zamku i potrwa do połowy maja. „Miedź jest kobietą” Patryka Nieczarowskiego jest ważna z dwóch powodów. Z jednej strony jest to wystawa, którą otworzyliśmy w okolicach Dnia Kobiet, a z drugiej strony jest tam wyraźny akcent miedzi, a Grodziec i jego okolice bardzo mocno z miedzią są związane – ze względu chociażby na historyczną kopalnię Konrad w Iwinach, z którą Grodziec zawsze był mocno związany.

To również ciekawa wystawa osoby mocno związanej ze środowiskiem Akademii Sztuk Pięknych, z którą ostatnio nawiązaliśmy owocny kontakt i współpracę. Za nami pierwsze warsztaty konserwatorskie, które prowadziliśmy ze studentami i pracownikami naukowymi ASP. Teraz przed nami drugie warsztaty, które odbędą się w kwietniu. Zajmiemy się konserwacją portalu Wendela Roskopfa, konserwacją wspaniałej kapliczki słupowej, która jest rzadkością w regionie i pięknym zabytkiem.

W ostatnim czasie poświęciliśmy się pracy przy różnego rodzaju dokumentacji technicznej oraz wnioskach o dofinansowania. Możemy się pochwalić, że złożyliśmy wnioski do Ministerstwa Kultury, do Fundacji KGHM Polska Miedź, jak i do Urzędu Marszałkowskiego. Staramy się w nich o środki na rewaloryzację balustrad w palatium, jak i pieniądze na renowację i zabezpieczenie komina na starej wieży.

To także czas poświęcony na przygotowanie dokumentacji, która jest niezbędna, żeby skutecznie pozyskiwać środki. Mamy już pełną dokumentację i wszelkie niezbędne pozwolenia, aby przeprowadzić prace konserwatorskie przy portalu w wejściu głównym do palatium – niebawem rozpoczniemy te prace. Przygotowaliśmy projekt nowego mostu wiodącego przez bramę główną na dziedziniec. Będzie to przeprawa nad suchą fosą, na wzór tej, która niegdyś po pracach Bodo Ebhardta, istniała i umożliwiała przejście przez bramę oraz furtkę – aktualnie trwa uzgadnianie dokumentacji i uzyskiwanie niezbędnych pozwoleń. Przygotowaliśmy również dokumentację dla spoinowania murów ściany szczytowej palatium, łącznika oraz starej wieży. Warto też wspomnieć, iż od lutego trwają prace przy daszku wieżyczki bramnej.

W tle naszej rozmowy słychać dźwięki próby – dzisiaj koncert rockowy zespołu z naszej okolicy. To nie jedyne wydarzenie kulturalne, jakie zamek planuje. Został opublikowany kalendarz imprez – ambitny i pracowity.

Dzisiaj wspaniały koncert zespołu RadCurie i zespołu NIC, jest to mocna rockowa muzyka, która faktycznie fantastycznie smakuje i brzmi w tych murach. Ale to jest tylko część tego, co robimy. Mamy szerokie spektrum działania, będzie też dużo muzyki ludowej – to już niebawem na Święto Kwitnącej Przylaszczki i Zawilca. Będzie muzyka dawna, muzyka rycerska na majówkę, będą koncerty bluesowe i koncerty jazzowe. Myślę, że każdy, kto jest zainteresowany udziałem w wydarzeniach kulturalnych Zamku Grodziec, znajdzie coś dla siebie. To dla nas istotne, żeby rozszerzać naszą ofertę dla wszystkich zainteresowanych uczestniczeniem w takich wydarzeniach.

Za nami wspaniały wernisaż wystawy czasowej. Niebawem trafi do nas ciekawa wystawa prac studentów z Akademii Sztuk Pięknych przedstawiających popiersia książąt legnicko-brzeskich. Nie zabraknie wydarzeń, z których słyniemy, czyli majówka, Święto Kwitnących Lip, Agroturystyczne Święto Wina i Miodu Pitnego tak popularne już w całej Polsce. Nie zabraknie Jarmarku Bożonarodzeniowego, ale też nie zabraknie nocnych zwiedzań, które są już coraz bardziej rozpoznawalne w naszym wykonaniu i ściągają coraz więcej turystów.

Staramy się sprostać potrzebom i pytaniom osób, które Zamkiem Grodziec żyją i Zamku Grodziec poszukują. Pojawią się też rzeczy ciekawe naukowo – będą to wykopaliska archeologiczne, będą to opracowania architektoniczne, dzieł sztuki i zabytków, które tak bogato występują w zamku.

Dbanie o zabytek to również dbanie o bezpieczeństwo ruchu turystycznego. W ostatnich miesiącach zamek dużo działań wdrożył, które mają na celu zabezpieczanie, dotychczas niezabezpieczanych do końca, punktów na zamku.

Szkolimy się w zakresie bezpieczeństwa zarówno przeciwpożarowego, jak i bezpieczeństwa medycznego. Robimy wszystko, co możemy, żeby zamek był nie tylko coraz piękniejszy, ale i bezpieczniejszy. Pojawiają się oczywiście oznakowania i regulacje związane z zabezpieczeniem ruchu turystycznego. Pojawiają się też opracowania i audyty związane z tym, żeby tworzyć coraz to bezpieczniejsze i coraz to lepsze miejsce dla wszystkich. Jest to także ciężka praca przy tworzeniu norm i opracowań pozwalających zabezpieczyć Zamek na wypadek konfliktu zbrojnego.

Wojna w Ukrainie powinna być sygnałem dla wszystkich osób odpowiedzialnych za zabytki, powinniśmy dokładać wszelkich starań na drodze do możliwie najlepszego przygotowania planów na takie wypadki – obyśmy nigdy nie musieli z nich korzystać

Sezon zbliża się wielkimi krokami, Już teraz widać dużo turystów. Odczuwamy wzrost popularności zamku?

Tak, jesteśmy coraz popularniejsi w mediach społecznościowych. Pojawia się też coraz więcej reklam w okolicy Zamku Grodziec, co przekłada się faktycznie na wzrost zainteresowania zamkiem. Dziś wyszło słońce, jest piękna marcowa pogoda, zaczyna się wiosna, jest coraz większy ruch turystyczny, z czego się bardzo cieszymy. Zainwestowaliśmy w istotną reklamę w okolicach Jeleniej Góry, przy drodze S3, zainwestowaliśmy w obecność w lokalnych mediach, co niekoniecznie jest związane z nakładami finansowymi, a po prostu zabieganiem o te media, które chcą z nami robić wywiady, chcą relacjonować nasze wydarzenia. Staramy się także tworzyć ciekawą promocję w mediach społecznościowych – i znowu to nie musi być koniecznie związane z ogromnymi nakładami finansowymi, a po prostu ciekawymi treściami, systematycznością i wydarzeniami, których odbiorcy poszukują.

Zamek postawił też na nowe oferty – oferta ślubna, oferta dla szkół…

Tak, wypromowaliśmy naszą ofertę dla szkół i przedszkoli. Zainteresowani mogą liczyć na ciekawe warsztaty, oprowadzanie po zamku i posiłek. Jest też oferta ślubna. To wszystko ukazało się w estetycznych katalogach promocyjnych, które staramy się przekazywać zainteresowanym. Docieramy do szkół,na targi turystyczne, a także… do salonów sukien ślubnych. Przed nami, już mogę powiedzieć, pokaz mody ślubnej – co też będzie ciekawe. Skutecznie tworzymy ofertę biznesową i zachęcamy do korzystania z niej. Zamek Grodziec to świetne miejsce na konferencję biznesową czy spotkanie integracyjne. Staramy się wychodzić z ciekawymi propozycjami. Każdego klienta, turystę, gościa witamy zawsze ciepło i z uśmiechem na ustach. Zawsze znajdujemy chwilę na rozmowę, aby zapewnić wszystko to, co tylko możemy dać najlepszego naszym gościom.

Zamek został zaproszony do kilku przedsięwzięć inicjowanych przez Dolny Śląsk. Proszę o komentarz do działań związanych ze współpracą z Urzędem Marszałkowskim i Dolnym Śląskiem.

O Urzędzie Marszałkowskim, zespole promocji tegoż Urzędu, jak i całego Dolnego Śląska, mogę mówić tylko dobrze i tylko ciepło. Są to fantastyczni specjaliści, którzy wyszli nam naprzeciw i z którymi nawiązaliśmy świetną współpracę. Byliśmy razem podczas Projektu Zima w Karpaczu i na targach turystycznych we Wrocławiu. Pracownicy Urzędu Marszałkowskiego mogą na nas liczyć, a to co wykonujemy w ramach współpracy jest na tyle dobre, że chcą z nami współpracować. Mamy ciepłe, dobre relacje i naprawdę jestem z tego dumny. Tak zwyczajnie, po ludzku. Zawsze możemy zadzwonić do nich, oni do nas, możemy się poradzić, możemy liczyć na to, że jesteśmy mile i dobrze witani na różnych wydarzeniach. Tutaj zamek mnóstwo zyskał. Obecność w mediach społecznościowych, a także w mediach i promocji Urzędu Marszałkowskiego naprawdę przynosi bardzo pozytywne oraz odczuwalne efekty.

Wróćmy na chwilę do Projektu Zima. Czym jest i jakie korzyści niosą za sobą takie spotkania?

Projekt Zima był ciekawą inicjatywą, warto było tam być, ponieważ odczuliśmy wzmożenie ruchu turystycznego podczas ferii zimowych. Po wyemitowaniu nas w mediach podczas Projektu Zima, po spotkaniu z turystami, którzy wówczas rozpoczynali ferie, widzieliśmy, że ludzie, których tam spotkaliśmy, przyjechali do Zamku Grodziec. Co ciekawe, po targach turystycznych we Wrocławiu było podobnie. Dzisiaj rozmawiałem z turystami na dziedzińcu, spotykałem te same twarze, z którymi mieliśmy okazję się świetnie bawić, podczas targów. Oni też wspominali, że tam nas zobaczyli, tam zainteresowali się zamkiem i przyjechali zobaczyć go na żywo.